12-Augustus-2018
De link naar dit plaatje: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Castel_L%27Optique_des_couleurs_1740.jpg
Figuur 4:
Force-1 valt keurig samen met de Do in de reeks, Force-2 en Force-3 echter niet.
En ja, ik zie onmiddellijk de blikken van herkenning :)
Het is de diatonische toonladder!
Wie kent 'm niet?
De toonladder die schepping mogelijk maakt.
De toonladder die we overal in tegen komen, simpelweg omdat we de schepping overal in tegen komen.
Ik, voor me zelf, noem het de Goddelijke toonladder, de toonladder van de schepping.
Alles wat u weten wilt, alles wat u tot nu toe heeft ontdekt of heeft willen weten, of wat u is medegedeeld, zit hierin verwerkt.
Noem het op ... het zit erin ;)
En die ontdekkingsreis, wel, die gaan we de komende maanden -samen- meemaken.
Ik bouw het stapje voor stapje op, je moet het meemaken en begrijpen voor je -het- ziet!
13-08-2018
En wat je ziet is alleen datgene waar op je je focust, en je kan je alleen focussen op iets wat je kent / weet; en daarom is studie zo belangrijk!
Zo is er bij het verschuiven van de noten door de inbreng van de *wet van drie* in de *wet van zeven* iets gebeurt/ontstaan wat je alleen ziet wanneer je je daarop focust.
Kijk/focust u even mee ;)
*
Nemen we SO, die stond in de *wet van zeven* op 4/7 met de waarde 264 (figuur 4)
In de diatonische ladder staat SO op 4/8 met de waarde 252 (figuur 5).
Ofwel SO is 12 punten naar links gegaan, dat is 50% in de oude ruimte FA240 - SO264; en na deze 50% verschuiving ligt SO op 50% van het diatonische octaaf DO -DO
Figuur 6:
*
Nemen we FA, die stond in de *wet van zeven* op 3/7 met een waarde van 240.
In de diatonische ladder staat FA op 1/3 met een waarde van 224.
Ofwel FA is 16 punten naar links gegaan, dat is 2/3 naar links in de oorspronkelijke ruimte MI-FA, en nog maar 1/3 afstand tot de oorspronkelijke MI
In het gehele diatonische octaaf ligt FA op 1/3 vanaf de grondtoon DO en op 2/3 vanaf de eindtoon DO
Figuur 7:
*
Nemen we LA, die stond in de *wet van zeven* op 5/7 met een waarde van 288.
In de diatonische ladder staat LA op 2/3 met een waarde van 280.
Ofwel LA is 8 punten naar links gegaan, dat is 1/3 naar links in de oorspronkelijke ruimte SO-LA, en 2/3 afstand tot de oorspronkelijke SO.
In het gehele diatonische octaaf ligt LA op 2/3 vanaf de grondtoon DO en 1/3 vanaf de eindtoon DO
Figuur 8:
14-08-2018
Aha!!
YESS !!
We hebben 'm door hè, de mate van verschuiving in het -oude octaaf van zeven- wordt de plaats in de nieuwe diatonische schaal.
Was alles maar zo eenvoudig hè ;)
De boven aangehaalde -tonen- komen u natuurlijk bekend voor als de 50% (SO) en 1/3 (FA) en 2/3 (LA) van Gann.
Hoe zit het met de andere tonen van deze diatonische ladder, de -achtsten-, de Re, de MI en de TI.
Kijken we even naar de RE.
RE ging 3 punten naar links in de ruimte DO-RE van 24 punten, ofwel een 1/8 naar links
In het hele octaaf DO-DO staat RE op 1/8 naar rechts, ofwel gespiegeld.
Figuur 9:
Het zelfde geldt voor MI, alleen dan met de waarde 2/8 = 1/4.
TI is de enigste noot die naar rechts ging ('t is een buitenbeentje).
De oorspronkelijke plaats was 312 en TI kwam in de diatonische ladder uit op 315.
Dat is 1/8 naar rechts in het octaaf.
TI is een -apart geval-, ik kom daar later op terug.
We zien hier 3 x een 1/8 waarde in het octaaf, dat zijn de achtsten van Gann.
Figuur 10:
.
En dat is toch wel apart, dat iets wat de waarde X opschuift in het oude model de waarde X in het nieuwe model wordt.
En dat wilde ik even laten zien voordat we verder gaan, het is iets wat je niet direct ziet wanneer je je er niet op focust.
Zo zijn er zoveel dingen die we niet direct zien omdat we er niet op gefocust zijn; simpelweg omdat de kennis er niet is; hoe moet je je tenslotte focussen op iets wat je niet weet/kent??
En dat is de reden waarom je zoveel mogelijk dingen moet bekijken / bestuderen, je steekt overal -iets- van op.
.
Zo, genoeg geleuterd, we gaan nu over op het serieuze werk!
We gaan eerst het octaaf op een wiskundige manier ontleden, en er daarna een dimensie aan toevoegen.
Dat laatste volgt later en is het -moeilijkste deel- om uit te leggen, het is dan ook de vibratie waar Gann op duidt en wat waarde geeft aan bepaalde lijnen.
Zo zou eigenlijk ook het MurreyMathframe opnieuw moeten worden ingedeeld, dus bij tijd wellicht in een volgend leven .... ;)
Murrey heeft die boot ergens gemist.
.
Wat hebben we tot nu toe:
Een diatonische toonladder met als belangrijkste waarden:
SO op 50%
FA en LA op respectievelijk 1/3 en 2/3
RE op 1/8
MI op 2/8
TI op 7/8
Ook weten we dat een octaaf een verdubbeling inhoudt, populair gezegd is de laatste DO in het octaaf de dubbele waarde van de begin DO van dat octaaf.
.
Ik verlaat vanaf nu de horizontale weergave van het octaaf, en ga over in de weergave via verticale tabellen dat werkt ook beter straks in Excel, en het geeft een bepaald inzicht.
De getalswaarden zijn weer willekeurig en enkel zo gekozen om bij de voorbeelden uit te kunnen gaan van gehele getallen wat een duidelijker plaatje geeft.
Ik zet als eerste een octaaf op met DO-24 tot DO-48 met daaronder een octaaf terug van DO-24 naar 0.
.
Hieronder de eerste weergave van twee octaven in een verticale tabel, vanaf 48 terug naar 0.
Tabel 1 :
48 | DO | 8/8 | 48 |
45 | TI | ||
40 | LA | ||
36 | SO | 4/8 | 36 |
32 | FA | ||
30 | MI | 2/8 | 30 |
27 | RE | 1/8 | 27 |
24 | DO | 8/8 | 24 |
21 | TI | ||
16 | LA | ||
12 | SO | 4/8 | 12 |
8 | FA | ||
6 | MI | 2/8 | 6 |
3 | RE | 1/8 | 3 |
0 | DO |
.
15-08-2018
U weet dat een octaaf in ons geval een verdubbeling van vibratie inhoudt, of in geval van berekening omlaag een halvering.
Bovenin de tabel ziet u een Do van 24 en daarna een DO van 48 , dat is een verdubbeling dus een octaaf.
.
Kijken we voor nu even naar het onderste octaaf van 24 - 0.
Ik heb achter de betreffende noten even hun achtste waarde in de tabel ingevuld.
We zien dat van RE naar MI een verdubbeling plaats vindt, van 1/8 naar 2/8, ofwel 3 punten in dit geval; en een verdubbeling is een octaaf.
We zien dat van MI naar SO een verdubbeling plaats vindt, van 2/8 naar 4/8, ofwel 6 punten in dit geval; en een verdubbeling is een octaaf.
We zien dat van SO naar DO een verdubbeling plaats vindt, van 4/8 naar 8/8, ofwel 12 punten in dit geval; en een verdubbeling is een octaaf.
Figuur 11:
.
Dus in het octaaf van 0 - 24 ontstaan drie kleinere octaven!!
.
En daarbij ontstaan enkele unieke situaties!!
Omdat te kunnen -zien- moeten we even een groter octaaf opzetten, waarbij ik uitga van een octaaf vanaf 192 terug naar 0
De getallen zijn willekeurig en enkel zo gekozen om decimalen te voorkomen, wat tot sneller inzicht leidt.
Staar u dus niet blind op de getallen, die zijn -willekeurig- gekozen.
Figuur 12:
U ziet in schaal -0 het basis octaaf vanaf 192 terug naar 0, en in schaal 1 de drie octaven die daaruit ontstaan.
Het eerste octaaf van 24 - 48
Het tweede octaaf van 48 -96
Het derde octaaf van 96 naar 192.
16-08-2018
Er vallen een paar dingen op in bovenstaande tabel.
*
Schaal - 0 loopt van DO- 0 tot/met DO- 192
.
In schaal 1 verdwijnt de onderste DO volledig in de opvolgende schalen (1 in dit geval maar er zijn er meer).
Dit heeft niets te maken met de waarde 0 in dit geval, ook bij opvolgende schalen verdwijnt steeds de onderste Do
Deze DO heeft geen enkele invloed meer op de octaven van de onderverdeling.
*
DO- 192 in schaal 0 wordt een descending (aflopende) DO in schaal 1
*
TI, u weet wel het buitenbeentje, die vinden we niet terug in schaal 1, maar houdt moed ..
.
Interessant zijn de MI en de SO in schaal 0.
Deze vormen in schaal 1 wat wordt genoemd een -oscillating DO-.
Deze DO heeft zowel een descending (aflopende) als een ascending (oplopende) oscillatie.
Een zeer belangrijk kenmerk, kom ik later op terug.
.
De RE in schaal 0 wordt een ascending-DO in schaal 1; het startpunt van schaal 1, kom ik ook later op terug.
.
Blijft over de FA en de LA, de belangrijke 1/3 en 2/3 (Gann, Keely).
FA 64 in schaal 0 blijft FA 64 in schaal 1.
LA 128 in schaal 0 blijft LA 128 in schaal 1.
.
18-08-2018
De drie inner-octaven van schaal-1 hebben ook elk weer hun inner-octaven.
Deze derde onderverdeling is nodig om een minimale uitleg te kunnen geven, dus die plaats ik ook even.
De getoonde getallen hebben geen betekenis (zijn dus willekeurig) maar zijn enkel zo gekozen om in dit plaatje decimalen te vermijden waardoor een iets overzichtelijk geheel ontstaat.
Figuur 13:
Schaal - 0 | Schaal - 0 | Schaal - 1 | Schaal - 1 | Schaal - 2 | Schaal - 2 |
1536 | DO | 1536 | DO | 1536 | Do |
1488 | Ti | ||||
1440 | TI | ||||
1408 | La | ||||
1344 | TI | 1344 | So | ||
1280 | LA | 1280 | Fa | ||
1248 | Mi | ||||
1200 | Re | ||||
1152 | SO | 1152 | Do | ||
1128 | Ti | ||||
1088 | La | ||||
1056 | So | ||||
1024 | LA | 1024 | FA | 1024 | Fa |
1008 | Mi | ||||
984 | Re | ||||
960 | MI | 960 | Do | ||
948 | Ti | ||||
928 | La | ||||
912 | So | ||||
896 | Fa | ||||
888 | Mi | ||||
876 | Re | ||||
864 | RE | 864 | Do | ||
768 | SO | 768 | DO | 768 | Do |
744 | Ti | ||||
720 | TI | ||||
704 | La | ||||
672 | So | ||||
640 | LA | 640 | Fa | ||
624 | Mi | ||||
600 | Re | ||||
576 | SO | 576 | Do | ||
564 | Ti | ||||
544 | La | ||||
528 | So | ||||
512 | FA | 512 | FA | 512 | Fa |
504 | Mi | ||||
492 | Re | ||||
480 | MI | 480 | Do | ||
474 | Ti | ||||
464 | La | ||||
456 | So | ||||
448 | Fa | ||||
444 | Mi | ||||
438 | Re | ||||
432 | RE | 432 | Do | ||
384 | MI | 384 | DO | 384 | Do |
372 | Ti | ||||
360 | TI |
352 | La | ||||
336 | So | ||||
320 | LA | 320 | Fa | ||
312 | Mi | ||||
300 | Re | ||||
288 | SO | 288 | Do | ||
282 | Ti | ||||
272 | La | ||||
264 | So | ||||
256 | FA | 256 | Fa | ||
252 | Mi | ||||
246 | Re | ||||
240 | MI | 240 | Do | ||
237 | Ti | ||||
232 | La | ||||
228 | So | ||||
224 | Fa | ||||
222 | Mi | ||||
219 | Re | ||||
216 | RE | 216 | Do | ||
192 | RE | 192 | DO | XX | XX |
0 | DO | XX | XX | XX | XX |
Ik heb hierboven alvast even de derde schaal neergezet voor u, schaal 2.
Waarom dit schaal 2 genoemd is en niet schaal 3, u leest dat de komende maanden nog wel.
Wat valt erop in deze tabel van figuur 13?
.
We zien weer net als bij de overgang van schaal - 0 naar schaal -1 dat de ascending DO (op 192) volledig verdwijnt in de overgang naar schaal - 2
.
We zien ineens dat de TI van schaal - 0 opduikt in schaal - 2 als SO
TI slaat telkens gewoon een schaal over en verschijnt weer in de erna volgende schaal als een SO.
En een SO wordt in een latere schaal weer een oscillerende DO.
.
We zien dat dat LA uit een voorgaande schaal een FA wordt in een opvolgende schaal.
.
De SO en de MI worden weer een oscillerende DO.
.
Een FA blijft gewoon steeds een FA.
.
Een RE wordt weer een ascending DO.
.
Dan zien we iets interessants!
En wel bij twee van de vier fundamentele punten, namelijk in schaal -1 de oscillerende DO op 384 en de oscillerende DO op 768, ik heb die vlakken lichtblauw gekleurd.
De oscillerende DO in schaal -1 op 384 wordt een descending DO in schaal -2.
De RE in schaal -1 op 432 (geel) wordt een ascending DO in schaal 2
Het zelfde met de oscillerende DO in schaal -1 op 768, dat wordt een descending DO in schaal -2
De RE in schaal 1 op 864 wordt de ascending DO in schaal -2.
Het worden pauze -plaatsen in schaal- 2.
Deze twee DO's bij elkaar verdelen schaal -2 in 3 maal 3- octaven.
*
Ik stop hier even met de mathematische basis opbouw van de octaven, ik ga eerst eens op vakantie, daarna zien we wel verder.
.
.
Vibratie, octaven, waarom is dit belangrijk?
Wel: Gann wees ons erop als zijnde zijn bron van info, vibratie!
Voor vibratie is er maar één uitleg mogelijk.
Het werk van Keely is er volkomen op gebaseerd.
Om Gann te begrijpen ben ik terug gegaan naar de tijd waarin hij leefde, en wat er op dat moment in de wetenschap bekend was, want wat daarna kwam is beyond Gann.
In die tijd (zeer ruim bekeken) leefden zeer interessante mensen, ik noem er een paar: Edgar Cayce, John Keely, Nikola Tesla, Rudolf Steiner, Gurdjieff, Ouspensky, Walter Russell etc. etc.
Allen hebben hun ideeën openbaar gemaakt, gedeeld, maar weinigen werden begrepen, sommigen zelfs verguisd of als -onbetrouwbaar- neergezet, simpelweg omdat de mens er niet klaar voor was / is; en dat laatste is een uitspraak van Tesla en Russell; die vertelden het nog maar eens duizend jaar op te schorten alvorens mede te delen ..................... de mens was er nog niet -klaar- voor, te dom om het te begrijpen dus ....
Ik wil niet zeggen dat ik -hen- volkomen 'begrijp', maar ik probeer wat van hen te leren en dat toe te passen op de -vermeldingen- van Gann.
Omdat de octaven het gehele frequentie spectrum omvatten vanaf creatie down to zero, lijkt mij dat de ideale startlocatie voor ons onderzoek.
Alles kan door middel van de octaven worden uitgelegd / begrepen, wanneer het in ons hoorbare gebied ligt is dat geluid/muziek, wanneer dat in ons zichtbare gebied ligt is dat beeld /kleur; en zo zijn er veel combinaties mogelijk, zelfs ons DNA is op deze wijze uit te leggen, maar ook bijvoorbeeld het kaartspel compleet met twee jokers past in dit plaatje van octaven.
De ontwerper van ons hedendaagse kaartspel was dus terdege op de hoogte van de octaafleer, helaas weet niemand de datum van de totstandkoming van dat huidige kaartspel, weird.
Het kan toch geen toeval zijn dat het kaartspel en de octaafleer -naad loos- in elkaar passen.
En nieuwsgierig als ik ben wil ik dan weer weten wie dat is/was.
Ik heb de afgelopen decennia het idee gekregen, dat we de laatste eeuw als mensheid een beetje -debiel- door het leven zijn gegaan / nog gaan .....:(
Ik denk dat de mensheid van pakweg een eeuw terug beter met de natuur en wat er speelt verbonden was dan dat wij dat nu zijn.
Ofwel: de mens produceert niet zoveel de laatste eeuw, we zijn lui, en profiteren van de kennis van de eeuw er aan voorafgaand.
We raken het contact met de natuur -het wezenlijke- een beetje kwijt.
.
Alles is vibratie.
Vibratie ontstaat / ontstond door dat het evenwicht verstoord werd.
In het begin van dit stukje noemde ik al de inbreng van de *wet van drie* in de *wet van zeven*
De stabiele *wet van zeven* werd verstoord door de inbreng van de *wet van drie* waardoor vibratie ontstond, schepping, creatie.
Vandaar uit is alles verklaarbaar.
Ik wil niet zeggen dat ik alles begrijp, maar ik ga de komende maanden proberen over te brengen wat ik denk te begrijpen als eenvoudige boer.
.
Dan zag ik in de mail vragen omtrent mijn -oscillating Do-.
Een oscillatie is iets wat ontstaat wanneer een stabiele toestand wordt verstoord, bijvoorbeeld de inbreng van de *wet van drie* in de *wet van zeven*, die ik in het begin van dit stukje genoemd heb.
Het geeft daarna een krachtwerking, positief, of negatief, of wisselvallig, beide.
Een oscillating-Do is dus een oscillerende Do, die krachten op kan wekken, ascending of descending, een belangrijk punt!
Het is een basisbouwblok.
.
Ik ga een maandje met vakantie, effe bijtanken, de boog kan / hoeft niet eeuwig gespannen te staan, toch?
.
12-09-2018
Ik ben met vakantie, maar kan 't schrijven af en toe toch effe niet laten ....;)
Ik had contact opgenomen met www.Philosophy.org de thuisbasis van het werk van Walter Russell.
Ik kreeg van hen permissie om afbeeldingen uit het boek _The Universal One- te gebruiken in dit werkstukje.
Ik ga met het voorgaande wel door na mijn vakantie, maar wilde dit toch even inlassen.
Rond de jaren waarover ik dit hele werkstuk wil schrijven (1910-1920-1930) kwam Walter Russell met zijn opbouw van de octaven naar aanleiding van de Periodic Law (Periodiek systeem) naar aanleiding van de tabel van Mendeléef uit 1904.
Die tabel was toen nog lang niet compleet (later aangepast en gewijzigd) maar het gaat mij erom wat Gann destijds kon weten, weet u nog?
In die jaren maakte Walter Russell zijn tien octaven systeem.
Later is dit door voortschrijdend inzicht gewijzigd in negen octaven wat beter de reële situatie weergeeft, de plaatsing van diverse elementen was niet geheel juist.
Nu ben ik niet voornemens om de opbouw vanuit de octaven naar het periodieke systeem te gaan neerpennen (tenzij daar vraag naar komt); maar het is wel zeer interessant om de tabel van Mendeléef van 1904 en het tien octaven systeem uit die tijd van Walter Russell te bekijken/ bestuderen.
Ik plaats daartoe eerst het periodiek systeem der elementen volgens Mendeléef uit 1904 en daarna een plaatje van het tien-octaven systeem.
Figuur 14:
.
En vergelijkt u dit nu eens op uw gemak (neem de tijd ervoor) met het tien octaven systeem destijds van Wallter Russell.
Figuur 15:
En neem daarbij in gedachte dat niet alles exact op zijn plaats lag in dat tien octaven systeem, reden waarom het later gewijzigd is naar een 9 octaven systeem.
Rechts bovenin kunt u lezen dat de octaven volgens een ellips vorm verlopen, dat is aardig geschetst in onderstaand plaatje.
Figuur 16:
Ik stop hier, want we lopen veel te ver vooruit, maar voor diegenen die zich er iets verder in willen verdiepen heeft -Hannah van Houcke- een prachtige presentatie samengesteld.
Ze heeft 3-D presentaties gemaakt van divers werk van Walter Russell.
U kan het bekijken via de DEZE LINK.
.
16-09-2018
Om het vervolg in deze octaaf theorie wat verder uit te breiden (en hopelijk beter aan te voelen/begrijpen) haal ik weer even wat oude theorie naar boven die we allemaal wel kennen, maar wat soms een beetje weg gezakt is omdat we er niet elke dag over nadenken.
Dualiteit
.
Een magneet heeft een noord pool en een zuid pool, een mens wordt geboren met goed en kwaad in zich, een batterij heeft een plus en een minpool, de slinger van een klok gaat van uiterst links naar uiterst rechts, de temperatuur is hoog of de temperatuur is laag, een geldstuk heeft een kop en een munt, je kunt iemand liefhebben of haten als onderdeel van gevoel, en zo verder ....
Zo zien we dat veel dingen twee -tegengestelde polen- ... -uitersten- in zich hebben.
We spreken bij een geldstuk over kop en over munt, terwijl dit eigenlijk hetzelfde is, allebei onderdeel van een geldstuk.
We spreken bij een magneet over noord pool en over zuid pool terwijl dit eigenlijk hetzelfde is, namelijk magnetisme
We spreken bij een batterij over een plus pool en over een min pool terwijl het eigenlijk hetzelfde is, lading.
We spreken over koud en over heet, terwijl het hetzelfde is, namelijk temperatuur.
Het één kan niet zonder het ander bestaan, dat is de dualiteit die we overal in terug vinden.
Deze twee uitersten kunnen niet bestaan zonder een neutraal gebied!
En dat neutrale gebied is daar waar de twee uiterste krachten (bijvoorbeeld noord pool en zuid pool van een magneet) elkaar opheffen.
Of daar waar een geldstuk geen kop of geen munt is.
Zo'n neutraal gebied kan in het exacte midden liggen, maar dat hoeft natuurlijk niet, dat is afhankelijk van de sterkte van de tegenpolen op zich.
Een interessant iets wat hierbij direct opduikt is de vraag: hoe dik/groot is dat neutrale gebied?
Bij voorbeeld in een magneet; hoe dik is het stukje waarbij er geen noord pool of zuid pool te detecteren is.
Hoe dik is in een geldstuk het gebied waar het geen kop of munt is?
Volgens mij is dat gebied ondefinieerbaar klein.
Daarom kan liefde ook zomaar omslaan in haat of andersom, het neutrale gebied daartussen is immers ook ondefinieerbaar klein ;)
.
Atoom
Iedereen heeft op school wel onderricht gehad over de opbouw van een atoom.
Wanneer we het model van Bohr aanhouden (we houden het simpel) dan is een atoom opgebouwd uit een kern met daarom heen elektronen in één of meerdere schillen..
Een elektron heeft een negatieve lading.
Bij een -normaal- atoom is het atoom van buitenaf gezien neutraal wat betreft lading.
Dit houdt in dat de kern tegenwicht biedt aan de negatieve lading van de elektronen, en dat klopt: want in de kern zitten net zoveel protonen als er elektronen in de schillen rondom de kern zitten.
En een proton is positief, dus van buiten af gezien heffen de ladingen elkaar op, met een neutraal atoom als gevolg.
Nu vinden we in de kern zowel protonen met een positieve lading als neutronen met een neutrale lading.
Tot zover Bohr.
Na de bekendmaking van Bohr in 1913 van de atoom theorie heeft de wetenschap niet stilgestaan.
Er werd ontdekt dat er nog meer gasten in de kern van een atoom aanwezig waren, genaamd quarks ;)
Een quark kan een positieve lading (up-quark) of een negatieve lading (down-quark) bezitten.
Een up-quark heeft +2/3 lading X en een down-quark heeft -1/3 lading X.
Het proton bestaat uit 2 up-quarks en 1 down-quark.
Het neutron bestaat uit 1 up-quark en 2 down-quarks.
Hier stoppen we even.
.
Oscillatie
De slinger van een klok kan mooi dienen als een voorbeeld van oscillatie.
De slinger beweegt bijvoorbeeld naar links totdat de in de slinger aanwezige kracht niet meer de tegenwerkende kracht kan over winnen.
De slinger valt terug en beweegt net zover naar rechts totdat de in de slinger aanwezige kracht de tegenwerkende kracht niet meer kan overwinnen.
De slinger valt weer terug naar links etc. etc.
Zou je aan deze slinger een potloodje bevestigen en een papieren rol met een constante beweging er onderdoor laten lopen dan krijg je een mooie golfvorm te zien.
Deze oscillerende beweging blijft bestaan wanneer steeds op het juiste moment een zetje (impuls) aan de slinger wordt toegevoegd.
Bij een klok gebeurt dit door middel van de in een veer opgeslagen energie.
In het hierna volgende stukje over het octaaf, noem ik de tegenwerkende krachten bij het uiterst links of rechts van de slinger een denying-force.
En het zetje wat de slinger krijgt van de in de veer opgeslagen energie een affirming-force.
.
*
Houdt u dit in het achterhoofd, u ziet later wel waarom ik dit even aangehaald heb.
*
.
Oké, even resumerend:
* We zien in schaal-0 vier fundamentele punten, weergegeven via de noten Do - So - Mi - Re.
* Tussen deze vier fundamentele punten ontstaan drie nieuwe octaven; tussen Do-So en tussen So-Mi en tussen Mi-Re.
* Ook viel op dat twee van de fundamentele punten (So en Mi) in de volgende schaal tevoorschijn kwamen als oscillerende DO's.
Na mijn vakantie gaan we weer verder met het octaaf, want daar zit nog zoveel in 'verborgen'...
.
Groet,
Jan.